Hvad er e-handel?

Her kan du læse om Nemhandels definition af e-handel og du kan blive klogere på hele e-handelsprocessen - fra e-katalog og e-ordre til e-faktura.

Den korte forklaring på e-handel

E-handel er den samlede betegnelse for, når handel mellem kunder og leverandører forgår digitalt.

E-handel betyder, at al handel - hele vejen fra ordreafgivelser til fakturaer - er digitaliseret. Det vil i praksis sige, at virksomheder og offentlige myndigheder kan modtage og sende elektroniske forretningsdokumenter, fx e-ordrer, e-kataloger og punch out i standardiseret Peppol format, fremfor gennem e-mails, mundtlige bestillinger eller lignende. E-mails betragtes ikke som e-handel.

Fordele ved e-handel

Det vil kræve lidt tid for virksomheder at overgå til e-handel. Men når først det er implementeret, vil det spare virksomheder for en masse tid og bøvl på den lange bane, da e-handel gør det nemmere og smartere for virksomheder at handle.

Det betyder, at varer er katalogiseret, så indkøber nemt kan bestille. Ordrer kommer smartere ind. Og ordrer kan hurtigt konverteres til en faktura. Det effektiviserer hele indkøbsprocessen og mindsker risikoen for fejl undervejs.

  • Lavere omkostninger
    • Reduktion i administrative omkostninger (fx trykning, porto og opbevaring) og behandlingstider for forsendelse og behandling af mail og digitale dokumenter ved at overgå til en e-handelsløsning.
    • Muligheden for at bruge en enkelt service for alle e-handelsdokumenter og dermed reducere omkostningerne til leverandører og/eller købere.
  • Hurtigere og nemmere
    • E-faktura, e-ordre og e-kataloger muliggør hurtigere levering, behandling og betaling af fakturaer. Dette understøtter forbedret afstemning af konti og bedre cash flow.
  • Færre fejl
    • Fjernelse af manuel håndtering og genindtastning af oplysninger forbedrer datakvaliteten og resulterer i færre fejl, forkerte eller tabte fakturaer og forfaldne fakturaer på grund af simple fejl.
  • Direkte og sikkert
    • E-faktura, e-ordre og e-kataloger øger tilliden og minimerer risikoen for tabt eller fejlagtigt leveret fakturaer og svig.
  • Styrkelse af forretningsprocesser og -relationer
    • Forretningsprocesser vil blive yderligere strømlinet og forbedret gennem den automatiserede dataudveksling.
    • Den overordnede effektivisering vil føre til forbedrede køber- og leverandørforhold.
  • Bredere handelsnetværk
    • Købere og leverandører vil kunne handle med en større mængde af digitalt aktive handelspartnere og deltage i et mere konkurrencedygtigt netværk.

Læs også 'Sådan kommer du i gang med at e-handle'

Forstå e-handelsprocessen

Et katalog skal ses som et menukort, som dine kunder kan købe fra. Et katalog kan være så simpelt som en liste over dit sortiment med varenavne, varenumre og priser. Eller det kan indeholde alle de detaljer, du kender om dine varer (størrelse, vægt, farve, osv.).

E-kataloget kan endda indeholde alle de købsbetingelser, du har aftalt med din kunde, samt overblik over lagerstatus og midlertidige rabatter eller gebyrer. Hvor mange detaljer dit katalog skal indeholde, og hvor ofte det skal opdateres, er op til den aftale, du har lavet med din kunde - helt ligesom din prisliste er det i dag.

Et e-katalog er et katalog, der kan læses direkte af dine kunders IT-systemer, så de ikke behøver at slå dine varer op i fysiske prislister eller indtaste dem manuelt i deres indkøbssystemer. Dette gør risikoen for fejl og misforståelser mindre, og sparer både dig og dine kunder værdifuld tid.

PunchOut

Et PunchOut-katalog, der mere præcist kaldes et PunchOut-websted, er en metode for en kunde at købe fra en leverandørs websted inden for købers egen indkøbsapplikation eller hostede eprocurement-system.

I fremtiden skal virksomheder, der sælger fysiske varer til det offentlige, være i stand til at modtage en e-ordre og til at oprette e-kataloger, som det offentlige kan udføre sin e-ordre i. Det betyder, at virksomheder vil skulle digitalisere deres salgsprocesser.

En e-ordre skal forstås som et struktureret elektronisk format, der gør det muligt at behandle e-ordren automatisk og elektronisk.   

E-ordrer modtages for det meste gennem det e-katalog din virksomhed har sendt til det offentlige.
E-ordren kan også i nogle tilfælde modtages gennem en salgsordrer eller Punch-out. 

Salgsordre

Salgsordre udformes af sælger og godkendes af kunden. Eksempel: En skole inspiceres af en elektriker, som sender skolen en oversigt over defekte elpærer der skal erstattes, og et estimat herfor.

E-fakturering er en direkte elektronisk måde at sende og behandle en faktura på. Det betyder, at fakturaen bliver sendt og modtaget i et særligt elektronisk format mellem leverandør og kunde.

Det er altså ikke en mail med faktura som pdf-fil – eller et stykke papir. 
Du skal altid bruge e-fakturering, når du fakturerer offentlige kunder.

E-fakturering gør det hurtigere og lettere at styre dine fakturaer og måden, de bliver skabt og sendt på. Det øger tilliden og minimerer risikoen for tabte eller fejlleverede fakturaer.

Guide til e-fakturering

Få et hurtigt overblik over, hvorfor e-fakturering er en fordel for dig og din virksomhed.

Gå til guide

Nemhandel Support

Alle hverdage kl. 10-14

T: 7026 5676

support@nemhandel.dk