Nemhandelsprogrammet

Typiske spørgsmål og svar om Nemhandelsprogrammet, fx om installation og forslag til løsning af fejlmeddelelser.

Hvis din virksomheds økonomisystem kan danne OIOUBL e-fakturaer, men ikke sende dem, kan du installere Nemhandelsprogrammet, der samler dine fakturaer op, og sender dem til dine kunder.

Nemhandelsprogrammet anvendes, når du skal sende fakturaer og kreditnotaer. Hvis du vil modtage Nemhandelsdokumenter, kan du med fordel benytte en it-serviceleverandør, der udbyder en af de kommercielle e-handelsløsninger, der findes på markedet.

Nemhandelsprogrammet kaldes også Nemhandelsreferenceklient.

Nemhandelsesreferenceklienten er den tekniske betegnelse for den komponent, der indeholder Nemhandelskonfigurationen (Nemhandelsprogrammet).

For at kunne bruge Nemhandelsprogrammet skal du have et funktionscertifikat (også kaldet funktionssignatur).

Du bestiller et funktionscertifikat (FOCES) hos Nets DanID. Du skal være opmærksom på, at et funktionscertifikat skal fornyes med jævne mellemrum.

Fejlbesked:"Modtagerens adresse kunne ikke findes ud fra følgende opslagsparametre: Modtagernøgle: "Ean 579800xxxxxxx", service: "Faktura" og profil: "urn:www.nesubl.eu:profiles:profile5:ver2.0", skyldes det sandsynligvis, at din kunde ikke er registret rigtigt i Nemhandelsregisteret.

Løsning:

Modtageren er muligvis ikke registreret i Nemhandelsregisteret.

Hvis modtageren er en offentlig myndighed, bedes du kontakte den pågældende myndighed. Er modtageren en privat virksomhed, kan du opfordre virksomheden til at understøtte Nemhandel.

Kontakt modtager, og få oplyst om du sender til det rigtige EAN -ummer. Hvis din kunde er en offentlig myndighed, er de forpligtet til at være registreret i Nemhandelsregisteret, og til at kunne modtage via Nemhandel.

Problem:
Modtagers adresse kunne ikke forespørges. Forsøg venligst afsendelsen igen om lidt. Fortsætter problemet kontakt venligst Nemhandel Support.

There was no endpoint listening at http://xxxxxxxxxx/ that could accept the message. This is often caused by an incorrect address or SOAP action. See InnerException, if present, for more details. The remote server returned an error: (404) Not Found.

Løsning:
Kontakt modtager. Måske er deres server nede eller slukket.
 

Problem:
Afsendelsen fejlede. Kunne ikke schematron validere meddelelsen.

Schematron valideringen fejlede med fejlmeddelelsen "[F-XXXX] xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx".


Løsning:
Der er en fejl i dokumentet, der forsøges afsendt. Fejlen skal rettes, før det kan sendes igen. Dokumenter kan onlinevalideres på http://www.oioubl.net/validator/