Nemhandelsregisteret

Typiske spørgsmål og svar om Nemhandelsregistret (NHR).

Nemhandelsregistret (NHR) er den største danske oversigt over virksomheder og offentlige myndigheder der e-handler. Registeret viser, hvor du skal sende dokumenterne hen, samt hvilke typer af dokumenter, den enkelte modtager er i stand til at modtage.

Det er muligt for alle at foretage manuelle opslag i Nemhandelsregisteret. Du kan således afdække, hvilke af dine samhandelspartnere, der kan modtage elektroniske forretningsdokumenter.

Det er muligt at foretage opslag på både CVR- og EAN-nummer.

Dine kunder skal være registrerede i Nemhandelsregisteret, hvor de skriver hvilke elektroniske forretningsdokumenter, de kan modtage. Derudover skal de have fx et system eller en cloud-løsning, som er koblet til Nemhandelsinfrastrukturen og som kan modtage og håndtere de elektroniske forretningsdokumenter. De skal have et system, der kan modtage fx e-fakturaer gennem Nemhandel. 

Nemhandel er organiseret i funktionspakker, som understøtter forskellige dele af forretningsprocessen som fx faktura og kreditnota, ordrer og ordrebekræftelser, eller kataloger.

Peppol-dokumenter er organiseret i BIS-pakker (Business Interoperability Specifications).

Hvis du bruger Peppol i din samhandel med det offentlige, skal du være registreret til at modtage alle BIS 3 dokumentpakker.

OIOUBL-dokumenterne er organiseret i profiler, som nogenlunde svarer til Peppols BIS-pakker.

Hvis du bruger OIOUBL til at fakturere det offentlige, kan du registrere dig med en NES5-profil (faktura og kreditnota) i stedet for at registrere dig som modtager af Peppols faktura og kreditnota BIS-pakker. Du skal dog stadigt kunne modtage de øvrige Peppol BIS 3 dokumenter.

Ja. Hvis du vil kunne modtage elektroniske forretningsdokumenter skal du oprettes i Nemhandelsregisteret, så afsendere kan finde dig.

Dokumenterne i Nemhandelsregisteret er organiseret i BIS-pakker (for Peppol) og profiler (for OIOUBL), som viser hvad du kan modtage.

Kan du fx sende de dokumenter, der er understøttet i profilen BIS Billing (faktura og kreditnota) og modtage en forretningskvittering (BIS Invoice Response) retur, skal du sørge for at registrere dig i Nemhandelsregisteret, som modtager af BIS Invoice Response.

Ja. Du skal altid sende elektroniske forretningsdokumenter med en profil, som din kunde er registreret til i Nemhandelsregisteret.

Selvom fx kataloger er en del af flere profiler, kan du ikke sende kataloger med profiler, der er mere avancerede end dem, din kunde understøtter. Det betyder, at du ikke kan sende et katalog der kræver svar (BIS Catalogue only), hvis din kunde kun er registreret til at modtage kataloger uden svar (BIS Catalogue without response).

Når du tilmelder jeres virksomhed i Nemhandelsregisteret, skal du acceptere betingelserne for Nemhandel (på vegne af den virksomhed du repræsenterer).

For Peppol-dokumenter betyder det ofte, at I skal have en aftalte med en it-serviceleverandør, der udbyder en e-handelsløsning med et tilknyttet Peppol access point. I kan alternativt vedligeholde og drifte jeres eget Peppol access point.

For OIOUBL-dokumenter er I forpligtet til at drive og vedligeholde den service, som er registreret. Det er derfor vigtigt, at jeres server er tilgængelig og kan modtage dokumenter hele døgnet.  Det vil i mange tilfælde være jeres it-serviceleverandør, som sikrer sig, at informationerne i NHR om hvad I kan modtage, er opdaterede.

Nemhandelsregistret kontrollerer dagligt, om alle data er konsistente, fx om:

  • Modtager-URL'erne er valide
  • Modtager-URL'erne svarer (serveren er tændt)

Kontrollen udføres for at sikre, at de modtagere som har registreret sig, også i praksis er aktive og kan modtage fra alle afsendere. Findes der problemer med en URL, sendes der automatisk en mail til den tekniske kontaktperson for modtagersystemet. Modtager du som teknisk kontaktperson denne mail, kan du gøre følgende:

  • Tjek at jeres Nemhandelssystem hele tiden kører (serveren er tændt og fungerer) - også i forhold til firewalls osv.
  • Alternativt kan du slette jeres registrering i NHR, hvis I ikke skal modtage dokumenter via Nemhandel (husk I er forpligtiget til at modtage ApplicationResponse, hvis I afsender med profilen BilSim).

Det kan skyldes, at jeres certifikat ikke længere er gyldigt, og skal fornyes.

Hvis I lige har hentet et nyt certifikat, kan det enten være, at I har glemt at lægge det i modtagersystemet eller glemt at opdatere certifikat-data i Nemhandelsregisteret.

Du opdaterer certifikat-data i Nemhandelsregisteret, ved at rette certifikat-subject på pågældende Modtagerservice (endepunkt). Alternativt kan du slette Modtagerservicen, hvis den ikke længere benyttes.