Guide

Opsætning af Nemhandelsprogrammet

Hvis du har et økonomisystem, som kan skabe Nemhandel-dokumenter, kan du kombinere økonomisystemet med det gratis Nemhandelsprogram, som kan afsende fakturaer via internettet. 

  • Version 1.0
  • Seneste opdatering 30. april 2020
  1. Introduktion

    Kort om NemHandelsprogrammet

    For at bruge NemHandelsprogrammet har du brug for følgende:

    • Et økonomi- eller ERP-system eller lignende, som kan danne fakturaer i formatet OIOUBL. Er du i tvivl, om dit system kan det, så spørg din systemleverandør.
    • Microsoft Windows 7 eller nyere version inkl. nyeste service packs på den PC, hvor Nemhandelsprogrammet skal installeres.
    • En internetforbindelse.
    • En funktionssignatur fra Nets.

    Har du allerede en funktionssignatur til din virksomhed, kan du gå direkte videre til punkt 3 - Installation af Nemhandelsprogrammet.

  2. Funktionssignatur

    Bestilling af funktionssignatur

    For at kunne sende fakturaer med NemHandelsprogrammet, skal din virksomhed have en funktionssignatur. 
     
    En funktionssignatur repræsenterer virksomheden og ikke en enkelt person. Hvis et program, fx Nemhandelsprogrammet, skal kommunikere på virksomhedens vegne, tilknyttes en funktionssignatur for at verificere virksomhedens identitet over for modtageren. 
     
    Først når du har fået en funktionssignatur, kan du gå videre til næste trin og downloade og installere Nemhandelsprogrammet. 

    Køb funktionssignatur online hos Nets 
  3. Installation

    Installation af NemHandelsprogrammet 

    1. Download den nyeste version af NemHandelsprogrammet via guiden 'Hent Nemhandelsprogrammet'.
    2. Når ZIP-filen med NemHandelsprogrammet er hentet, skal denne pakkes ud til en mappe på computeren, hvorefter du skal dobbeltklikke på filen ’NemHandelReferenceklient-<versionsnummer>.msi’. 
    3. Hvis computeren spørger, om du er sikker på om du vil installere, så klik ’Ja’. 
    4. Installationsguiden ’NemHandel Referenceklient Setup’ vises. Klik ’Næste’ for at komme videre.  
    5. Licensbetingelserne for NemHandelsprogrammet vises, accepter disse og klik ’Næste’. 
    6. Installationsguiden spørger, hvor på computeren NemHandelsprogrammet skal installeres, vælg evt. selv og klik ’Næste’. 
    7. Installationsguiden er nu klar til at installere. Klik på ’Install’ for at gennemføre installationen. Windows kan i denne del spørge om tilladelse til at foretage ændringer på PC’en, klik ”Ja” til dette. 
  4. Indstilling - funktionssignatur

    Indstilling af NemHandelsprogrammet til at bruge funktionssignatur 

    1. Start NemHandelsprogrammet på computeren, og klik på menuen ’Opsætning’.
    2. Vælg ’Konfiguration’ og klik så på fanebladet ’Certifikater’.
    3. Vælg funktionssignaturen, som du lige har installeret. 
  5. Indstilling - økonomisystem

    Indstilling af ERP-/økonomisystemet til at samarbejde med NemHandelsprogammet 

    Til dette trin kan det være en god idé at få hjælp af din systemleverandør. 

    1. Åben ERP-/økonomisystemet og find opsætningen der fortæller, hvor systemet placerer de færdige fakturaer. Kopier stien fra feltet. Få hjælp af din systemleverandør, hvis du er tvivl om, hvor opsætningen skal findes.
    2. Åben NemHandelsprogrammet, klik på menuen ’Opsætning’ og vælg ’Konfiguration’.
    3. Gå ind på fanebladet ’Dokumenter’ og indsæt den kopierede sti til feltet ’Sti til indsættelsesmappe’. NemHandelsprogrammet kan nu hente og afsende fakturaerne fra økonomisystemet. 
  6. Test

    Afprøvning af NemHandelsprogrammet

    Nu mangler du kun at afprøve Nemhandelsprogrammet.

    Åbn Nemhandelsprogrammet og send det testdokument, som ligger i ’Ikke afsendte’. Herefter vil du modtage en kvittering i ’Kvitterede’.

    Modtager du ikke en kvittering inden for 24 timer, skal du kontakte Nemhandel Support for at få hjælp.

    Kontakt Nemhandel Support